Navigon 40 Premium

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 10 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Navigon 40 Premium op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

Ard_66 20-01-2012
Geschreven voor: Navigon 40 Premium

Het apparaat werkt, heeft veel mogelijkheden. Geluid en beeld zijn prima.
Sinds de update naar Q4 2011 heeft hij moeite met het verkrijgen van een gps fix. Zelfs na een half uur nog geen fix. Als ik het apparaat helemaal uitzet (niet in standby) en dan weer opstart heeft hij meestal binnen de minuut een fix. Dit is heel vervelend.Even afwachten hoe navigon hierop reageert.

Verder worden namen regelmatig heel verkeerd uitgesproken (gouda wordt uitgesproken als gou dee aa)
En is de kaart bij lange na niet up to date. Vergeleken met de ruim een jaar oudere TomTom die mijn vrouw gebruikt is dit echt storend.
De raamhouder is lastig om goed te bevestigen. Deze valt er regelmatig af. Ook de omgeruilde versie had het zelfde probleem. Inmiddels ben ik overgegaan op een luchroosterhouder.
Ofwel: gematigd enthousiast

Ard_66 27-04-2012

Even een update over mijn review: na 10 mailtjes aan Navigon zonder reactie, een nieuwe update te hebben afgewacht en geinstalleerd zie ik geen verbetering. 10 minuten wachten voor een fix is geen uitzondering. Regelmatig denkt de Navigon dat ik op een (parallel)weg zit. Ik ben er klaar mee.
het apparaat gaat de deur uit.

cpocpo 24-08-2011
Geschreven voor: Navigon 40 Premium

Een prima apparaat, alhoewel hij soms nog wel eens het heft in eigen handen wil nemen en je ineens op een onlogische plaats van de snelweg afhalen. De snelheid van bediening is voldoende maar zou wel iets meer pit mogen hebben.

De gesproken stem is prima te volgen, ook het uitspreken van de straatnamen is goed.

Tot nu toe 1 spontane reset gehad tijdens het navigeren (het blijft windows CE he). Hij vervolgde daarna wel het navigeren.

Voor zijn prijs een prima apparaat. Als je TomTom gewend bent zoals ik is het wel even leren waar alles zit.

Edje68 26-05-2011
Geschreven voor: Navigon 40 Premium

De Navigong 40 P gekocht na diverse sites te hebben geraadpleegd, waaronder kieskeurig.

De navigatie bevalt me prima, je krijgt echt waar voor je geld. Het apparaat voldoet heel goed aan mijn verwachtingen en maakt weinig fouten. In mei ben ik via Duitsland en Frankrijk naar Zwitserland geweest, de Navigon weest prima de weg, ook de hoogte wist die voortdurend feilloos aan te geven.

Ik heb natuurlijk ook een paar zwakke punten ontdekt:
- als je het apparaat aanzet in huis en en je toetst je adres of POI in duurt het een eeuwigheid voordat hij voldoende verbinding met satellieten heeft. Dit probleem verdwijnt zodra je naar buiten of in de auto stapt.

- soms duik je het menu in en kom je er via het pijltje terug, niet snel meer uit.

Vooral het eerste punt is af en toe onhandig. Verder ben ik enorm blij met dit apparaat en kan ik absoluut aanraden.

Over de duurzaamheid weet ik niets, ik heb m nog maar relatief kort geleden gekocht.

han ros 20-04-2011
Geschreven voor: Navigon 40 Premium

Apparaat gekregen bij de jaarwisseling. Na een paar weken (bij zesde gebruik) begon het geluid te kraken en viel vervolgens helemaal weg. Resetten hielp niet. Al wel het abonnement op Fresh Maps betaald. Garantieclaim bij bobshop heeft tot nu toe geen resultaat gehad. Voor de rest was het een fijn apparaat, alles gemakkelijk geïnstalleerd, mooi beeld, snelle herrekening bij afwijken van de route. Maar zonder geluid nu eigenlijk niet bruikbaar.

Plank20 02-02-2011
Geschreven voor: Navigon 40 Premium

Inderdaad een prima navigatiesysteem met vele extra's.
Was voorheen een TomTom gebruiker echter tot op heden bevalt de Premium 40 enorm. Even wennen aan de werkwijze op deze Navigon echter binnen 2 dagen is het duidelijk en kun je er mee lezen en schrijven. Duidelijke kaart, ideaal het knooppunten overzicht zodat je de goede afslag neem, een dynamische rijstrook-assistent zodat je altijd de juiste rijstrook neemt. Duidelijk gesproken aanwijzingen. Wat verder ook makkelijk is, is de "my POI's" Met 1 druk op het scherm zie je direct hoe ver het volgende tank station of parkeerplaats is. Ideaal op de zomervakantie. Zoals reeds eerder hier gezegd is het een apparaat met zeer veel mogelijkheden. Helaas kan ik mijn Samsung (S-5560)niet via de bluetooth verbinden. Maar goed navigeren is waarvoor ik hem voor gekocht heb.
Een echte aanrader!

mbeetje 28-01-2011
Geschreven voor: Navigon 40 Premium

Ik heb de navigon 40 premium nu een aantal weken in mijn bezit, en hij bevalt uitstekend. De navigatie is goed en duidelijk, heeft af en toe wat foutjes dus in de bebouwde kom zoals eerder beschreven. En daar geld ook voor dat de route herberekenen soms net te lang duurt. Ik weet niet hoe dit bij andere merken is. Het instellen van een route is zeer makkelijk.
Ook de bluetooth handsfree functie werkt naar behoren. Alleen de functie met het inspreken kan ik niet vinden hoe het werkt. Navigon een mail gestuurd 2 1/2 week terug maar nog geen reactie.

RGM 22-11-2010
Geschreven voor: Navigon 40 Premium

De Navigon 40 Premium is een handig en snel werkend navigatiesysteem dat je snel en probleemloos van A naar B brengt. Het toestel heeft behoorlijk wat opties: je kunt o.a. voertuigprofielen kiezen. Dat betekent dat je van te voren aangeeft of je een auto rijdt, met de fiets, vrachtwagen etc.. Het apparaat houdt daar dan rekening mee bij het bepalen van de route.

Tevens kun je de voertuigprofielen naar eigen smaak aanpassen: kies of je wel of niet over snelwegen wilt rijden, met de veerboot mee wilt als dat zo uitkomt, tolwegen wilt vermijden etc..

Tijdens het rijden op de snelweg wordt middels "Reality View" getoond welke rijbaan je moet nemen bij een verkeersknooppunt. Er verschijnen dan grote ANWB-wegwijzers op het scherm met daaronder grote pijlen zodat je duidelijk ziet welke rijbaan je moet kiezen.

Het invoeren van de plaats van bestemming gaat erg eenvoudig middels enkele aanrakingen van het scherm. Bestemmingen waar je vaak naar toe rijdt kun je als "Favoriet" opslaan (maximaal 500 stuks).

Het apparaat kan ook zelfstandig files vermijden, maar als je daar geen behoefte aan hebt is ook dat zo in te stellen.

Het apparaat bevat de kaart van Europa, momenteel ruim 40 landen. Komt er binnen 30 dagen na aanschaf van het apparaat een nieuwe kaart beschikbaar, dan is deze gratis te downloaden en installeren. Daarvoor gebruik je "Navigon Fresh", een programma dat je van de website van Navigon kunt downloaden en dat gebruikt wordt om het apparaat van software- en kaartupdates te voorzien. Ook kan met "Navigon Fresh" gemakkelijk een backup van het apparaat worden gemaakt; dat is handig wanneer het toestel onverhoopt een keer mocht crashen. Je plaatst dan gemakkelijk de backup terug. Het is dus verstandig om na aanschaf direct een backup te maken.

Een uitgebreide handleiding is niet aanwezig; die is wel eenvoudig te downloaden vanaf de site van Navigon. Het verdient aanbeveling de handleiding door te lezen om alle mogelijkheden van het apparaat te ontdekken. Het toestel zelf is behoorlijk intuïtief in elkaar gezet; je rijdt er zo mee weg.

Van huis uit heeft de Navigon 40 Premium een behoorlijke hoeveelheid POI’s (nuttige punten, zoals tankstations, restaurants, geldautomaten) aan boord. Maar daarnaast kunnen met "Navigon Fresh" heel gemakkelijk eigen POI’s worden toegevoegd, tot een maximum van 10.000 stuks.

Het touchscreen is behoorlijk gevoelig bij aanraking, maar af en toe merk je dat het gebruik van een stylus (aanraakpen) handig zou zijn. Het beeldscherm geeft tijdens de rit erg veel informatie, maar omdat met name de gebruikte letters van de straatnamen erg klein zijn is het soms wel moeilijk te lezen wat er staat. Alle knoppen met opties op het scherm zijn daarentegen zeer goed te lezen.

Wanneer het interne gebeheugen van de Navigon 40 Premium vol dreigt te raken, dan kan een dan kan een micro-SD(HC) geheugenkaartje worden bijgeplaatst om meer geheugen te scheppen. Het is aan te bevelen om daarvoor dan een zogenaamd "Class 6"-kaartje te gebruiken. Zo’n kaartje heeft een voor Navigon optimale lees- en schrijfsnelheid.

Om het apparaat te beschermen tegen krassen is het tenslotte aan te bevelen om een een beschermtasje aan te schaffen. Dat kan een originele Navigon-beschermtas zijn, maar er zijn ook andere goede (en goedkopere) tasjes op de markt.

Van de Navigon 40 Premium bestaan twee uitvoeringen: mèt en zonder LIVE-module. De LIVE-module zorgt er voor dat er o.a. veel nauwkeuriger verkeersinformatie kan worden ontvangen, en daarnaast zijn er enkele extra opties. Er wordt o.a. een weersverwachting voor de plaats van bestemming geboden en je kunt handig adressen opzoeken via Google Search die niet als POI op het apparaat staan. Het gebruik van de LIVE-module is bij de Navigon 40 Premium LIVE de eerste 15 maanden inbegrepen, daarna kan het gebruik via een één- of tweejarig abonnement bij Navigon worden verlengd. LIVE is een erg leuke aanvulling op de mogelijkheden van de Navigon 40 Premium, maar ook zonder LIVE-module is de Navigon 40 Premium al een echte aanrader in zijn prijsklasse.

Wormert 16-11-2010
Geschreven voor: Navigon 40 Premium

Prima navigatiesysteem met vele extra's. Zeer prettig is de stem van Jan die ook de straat aangeeft waarop je rijdt. Soms een klein missertje in de navigatie (eindbestemming staat niet links maar rechts van de weg bijvoorbeeld). Zeer duidelijk en helder beeldscherm met automatische dag- en nachtmodus. TMC werkt efficiënt al weet je nooit of de file er nog staat als je aankomt want dan heb je de alternatieve route al genomen. Zeer snelle herberekening van de route als je afwijkt. Expres afgeweken van de ingestelde route en binnen 100 meter werd dit opgemerkt en direct verwerkt in het vervolg van de route. Voor de kampeerders: je kan op de Duitse Navigonsite de ADAC campinggids van Europa kopen voor je navigatiesysteem. Waarom dit niet op de Nederlandse site wordt aangeboden is mij een raadsel. Misschien omdat de tekst in het Duits is?

Arend de Korte 08-11-2010
Geschreven voor: Navigon 40 Premium

Geluidsvolume en beeld ben ik zeer tevreden over.Soms worden straatnamen niet duidelijk uitgesproken. Wat gebruiksgemak betreft zijn de menu's overzichtelijk en logisch opgebouwd. De live services werkt niet altijd goed, de mobiele radarcontroles worden wel aangegeven maar na afloop niet altijd uit het systeem gehaald.

Ratelkippie 16-08-2010
Geschreven voor: Navigon 40 Premium

Zo'n 3 weken de navigon 40 Premium gekocht. Navigatie buiten de bebouwde kom is prima. Duidelijke kaart. De hoeveelheid informatie die je op het scherm wilt hebben, zoals parkeerplaatsen en tankstations is via het menu in te stellen. Dit gaat redelijk eenvoudig. De mogelijkheden van dit apparaat zijn trouwens talloos. Gemakkelijk is tmc waarbij je actuele verkeersinfo ontvangt op de route of elders in het land. Handsfree is via bluetooth eveneens zonder veel moeite te gebruiken. Echter de navigatie in de bebouwde kom is soms wat merkwaardig. Bv bij een rechtdoorgaande weg wordt je eerst linksaf gestuurd om vervolgens na enige tijd weer rechtsaf te moeten en weer op dezelfde rechtdoorgaande weg uit te komen. Of bij een verkeersheuvel moet je eerst rechtsaf slaan en daarna weer rechtsaf. Maar in het algemeen ben ik zeer tevreden. Trouwens de stemmen (Jan en Wendy) zijn gewonen Nederlandse stemmen en geen Nederlands-Duitse.